Husk at du skal booke tid til klassen, når I skal besøge Sansetunnelen. Så får I Sansetunnelen helt for jer selv i op til 10 minutter. Du booker ved at skrive dig på en liste, efter I er ankommet til Experimentarium.
Turen gennem Sansetunnelen kan gøre eleverne mere opmærksomme på deres sanser, og hvad de bruger dem til. Samtidig kan vi hos eleverne skabe en bevidsthed om, at sanserne forandrer sig gennem livet.
Efter 0. klasse
Kompetenceområde: Naturfaglige fænomener: Naturnysgerrighed, fase 1
Efter 2. klasse: Natur/teknologi
Kompetenceområde: Undersøgelse: Mennesket, fase 1
Kompetenceområde: Perspektivering: Perspektivering i naturfagene, fase 1
Efter 4. klasse: Natur/teknologi
Kompetenceområde: Undersøgelser: Undersøgelser i naturfagene, fase 2
Efter 6. klasse: Natur/teknologi
Kompetenceområde:
Modellering: Mennesket, fase 1
Efter 9. klasse: Biologi
Kompetenceområde: Modellering: Krop og sundhed, fase 1
Undervisningsforløb til Sansetunnelen
Indledning
I Sansetunnelen bevæger eleverne sig gennem forskellige rum og faser i livet fra fødsel til død.
Hvis du vil introducere sanserne til eleverne på Experimentarium, kan I starte på Siddebjerget, hvor I finder beskrivelser af hver sans, og tekster om hvad eleverne kan opleve med de enkelte sanser i Sansetunnelen.
Fosterstadiet
Her er man i sin mors mave og sanser som et foster. Man kravler gennem totalt mørke med bløde vægge, og man kan høre og mærke hjerteslag, lyde og stemmer som gennem vand.
Barndommen
Eleven kommer ind i et rum med kraftigt lys og spejle på loft og vægge. Lidt træ blafrer i vinden og giver en smuk, anderledes og metalagtig lyd. Der er en blå bold på væggen, der dufter af chokolade og en bamse, der dufter af olie. Alt spejles mange gange til en kalejdoskopisk virkning af farve og lys.
Ung og voksen
Eleven træder ind i den grønne forårsskov. Sollys skinner igennem bladene i træernes kroner. I skovbunden funkler skygger af blade. Der er fuglekvidder og en duft af træer, og I kan høre en fugl synge. De mange træer er slanke og glatte, og nogle træstammer har forskellige lyde og vibrationer inde i sig. Eleverne kan røre træstammerne og stikke hænderne ind i dem.
Alderdommen
Eleverne træder ind i et rum med gammeldags, blomstret tapet og hvidt loft. Gulvet er tungt at gå på, da det giver efter og går opad. Det bliver gradvist mørkere og til sidst helt mørkt. I mørket er der to veje, der kan afslutte jeres tur gennem Sansetunnelen.
Før besøget
Før I ankommer, bør du/I læse Guide til Sansetunnelen, som fortæller om Sansetunnelens forskellige rum. Læs også Dine sanser ændrer sig gennem livet, som fortæller om videnskaben bag udstillingen.
Eleverne får mest ud af oplevelsen, hvis I har talt om sanser og sanseoplevelser forinden. Introducér de 5 eller 7 sanser afhængig af niveau: høresans, lugtesans, berøringssans, synssans, balance (altså ligevægtssans) og evnen til at registrere egne bevægelser gennem signaler fra muskler og led. Det kan I gøre hjemmefra eller eleverne kan gå på opdagelse på Siddebjerget.
Hvis I ønsker at arbejde med sanserne, kan I bruge teksterne her.
Det er op til dig, om du vil introducere, at Sansetunnelen også er en rejse gennem livet, hvor eleverne kan opleve, hvordan deres sanser udvikles fra fosterstadie og til sidst bliver dårligere i alderdommen. At Sansetunnelen er en rejse gennem livet, kan også være noget, du vælger, at eleverne selv skal opleve og opdage. Det kan du i så fald introducere, efter eleverne har været igennem Sansetunnelen.
Under besøget
Når I skal besøge Sansetunnelen, skal du booke tid til klassen. Så får I Sansetunnelen helt for jer selv i 10 minutter.
Du booker ved at skrive dig på en liste, efter I er ankommet til Experimentarium. Find listen i forhallen fra kl. 9.30–10.00 og ved Sansetunellen fra kl. 10.00-12.30. Den første mulige tid er kl. 10.00, og den sidste er kl. 12.40.
Gør eleverne opmærksomme på, hvad der er god opførsel i Sansetunnelen, så alle kan få en god sanseoplevelse, uden at der er nogen, der prøver at forskrække og drille hinanden. Husk at børn i Sansetunnelen skal være ifølge med en voksen.
Alt efter hvilket fagligt fokus I har, kan eleverne gå ind i Sansetunnelen på opdagelse og undersøge det, I har planlagt hjemmefra.
Måske har du introduceret de forskellige livsfaser og talt om sanserne hjemmefra, eller måske vælger du at introducere det, efter eleverne har fået en umiddelbar oplevelse.
Når eleverne har været igennem Sansetunnelen flere gange, kan du give dem følgende opgaver, hvor de langsomt går igennem og opdager detaljer:
- Læg mærke til, hvor du især bruger din synssans. Det kan du gøre med alle sanser.
- Find tre forskellige lyde/dufte/overflader og beskriv dem, når du kommer ud.
- Kan du finde en chokoladeduft? En hjertelyd, nogle vanddråber på din hud?
- Hvad lugter bolden af?
- Hvad er der i hullerne i træstammerne?
- Hvad er der i fuglehuset?
- Hvilke lyde er der?
Som lærer er det dit ansvar at understøtte eleverne – og gerne medvirke aktivt under besøget i Sansetunnelen samt tage hånd om eleverne og jeres fælles fokus.
Efter besøget
De fleste elever får en stor og virkningsfuld oplevelse i Sansetunnelen. Tal efterfølgende med eleverne om deres sanseoplevelse for at give dem maksimalt udbytte af deres oplevelse.
Tal med eleverne om, hvad man kan gøre for at passe på sin høresans og synssans, så sanserne forbliver skarpe, også når man bliver ældre. Det kunne være fysisk aktivitet for at vedligeholde muskel-ledsans og ligevægtssans for derved bedre at kunne holde balancen og undgå faldulykker.
Hvis sanserne er forringet, hvad kan man så gøre for at kompensere for det? Tal om høreapparater, briller, digitale hjælpemidler, meget lys ved trapper, syslerier og læsning.
Gennemgå eventuelt fagord og begreber igen.