Formål
Formålet med Lyslabyrinten er at skabe forundring og nysgerrighed over for lysets mange egenskaber.
Kompetenceområde
Efter 4. Klasse: Natur / teknologi
Kompetenceområde: Undersøgelse: Undersøgelser i naturfag, fase 1
Efter 6. Klasse: Natur / teknologi
Kompetenceområde: Undersøgelse: Undersøgelser i naturfag, fase 1
Efter 9. Klasse: Fysik / kemi
Kompetenceområde: Undersøgelse: Partikler, bølger og stråling, fase 1
Efter 9. Klasse: Biologi
Kompetenceområde: Modellering: Krop og sundhed, fase 1
Efter 6. Klasse Billedkunst
Kompetenceområde: Billedfremstilling: Maleri og collage, fase 2
Kompetenceområde: Billedanalyse: Billedkomposition, fase 2-3
Undervisningsforløb til Lyslabyrinten
Indledning
Udstillingen har en ’hovedindgang’ og tre andre indgange/udgange, som I kan benytte, som I vil. I kan gå ind ad indgangen med skiltet Lyslabyrinten. Her mødes I af et smukt, drømmende univers. Der er tåge i rummetm, og I ser tydeligt lyskeglen.
Der er mange oplevelser i Lyslabyrinten. I kan spille musik på lysharpen og eksperimentere med dens strenge/laserstråler. I kan fryse jeres skygger på væggen og opleve begrebet fosforescens i praksis. I kan møde manden med leen og hans to skygger og forsøge at regne ud, hvor lyskilden er, når I ser skygge og skyggegiver. I kan forsøge at skabe farver i det farveløse rum, og i rummet med søjler af lys kan I skabe jeres eget 3D-mønster i alverdens farver.
I midten af labyrinten er der mulighed for at sætte sig og nyde de mange og foranderlige lysglimt der funkler på vægge og loft.
Før besøget
Før I ankommer, bør du læse Guide til Lyslabyrinten, som fortæller om Lyslabyrintens aktiviteter. Læs også Videnskaben bag Lyslabyrinten.
Tal med eleverne om deres kendskab til lys. Hvad består lys af? Hvordan dannes farver?
Alt efter hvilke fag besøget i Lyslabyrinten indgår i, er der her idéer til, hvilke tematikker der kan udarbejdes læringsforløb indenfor:
Natur / teknologi: Opdag og udforsk lys og farver. Undersøg sammenhængen mellem størrelser, afstande, lyskilder og deres skygger. Farvetrekanten er en model, der kan inddrages til at forstå, hvordan de fysiske farvesystemer hænger sammen, evt. i samspil med billedkunst.
Fysik / kemi: Studér og beskriv sammenhænge mellem lys og andre dele af det elektromagnetiske spektrum. Lave en fuld model over, hvordan lys dannes ud fra energi, hvordan det sendes afsted i luft og andre materialer, hvordan lysbrydning finder sted, hvor lyset bliver af, når det møder materialer og hele vejen, indtil al energien fra lyset er blevet til varme. Hvor kommer farverne fra? Er det egenskaber ved lyset eller egenskaber ved overfladerne?
Biologi: Arbejd med synet. Hvordan ser vi ting? Hvornår begriber vi, hvad det er vi ser? Forhold mellem sanseapparat i øjnene og hjernens fortolkning af synsindtryk. Hvor lidt lys skal der til for at se farver? Hvorfor er nogle farver lettere at se end andre? Farveblindhed. Ser dyr farver på samme måde som mennesker? Hvorfor er det så sjovt at blive snydt af sit syn, når dybder, former og mønstre bliver fejlfortolket?
Billedkunst: Farver og farvelære. Der er en åbenlys forskel mellem den måde, som fysikken og udstillingen beskriver farver og den måde, som billedkunstnere beskriver og bruger farver. De to anskuelser kan berige hinanden. Lyset er nærmest vigtigste input til billedkunst og fotografi. Skygger, skarphed, forgrund/mellemgrund/baggrund er noget, udstillingen kan bidrage med.
Under besøget
Alt efter hvilket fagligt fokus I har, kan eleverne gå enkeltvis eller i grupper ind i Lyslabyrinten på opdagelse og undersøge det, I har planlagt hjemmefra.
Som lærere er det jeres ansvar at understøtte eleverne – og gerne medvirke aktivt under besøget i Lyslabyrinten og tage hånd om eleverne og deres fælles fokus.
Lys og skygge i Lyslabyrinten. Foto: David Trood.
Efter besøget
Tilbage på skolen kan I gennemgå emneordene.
Giv eleverne tid til at reflektere over deres oplevelser i udstillingen, fx i form af klassesamtaler, hvor elevernes viden om lys og farver gøres til genstand for diskussion og uddybning.
Det kan også være i form af rapportering fra udstillingen i form af billeder eller video. Her kan eleverne supplere med et mundtligt eller skriftligt oplæg eller beskrivelse.
Inspiration
Guide til Lyslabyrinten
Videnskaben bag Lyslabyrinten