Fremtidsmennesket: til ungdomsuddannelser
STX: Biologi A, B & C, Biologiteknologi A, Informatik C, Naturvidenskabeligt grundforløb
HTX: Biologi B & C, Biologiteknologi A, Idehistorie B, Naturvidenskabeligt grundforløb, Teknologi
Formålet med udstillingen er at give eleverne en teknologisk viden om livsnære fremtidsteknologier uden at være teknologioptimister eller -pessimister. Samtidig skaber udstillingen rum for refleksion.
Se oversigt over relevante fag, fagområder og kernestof for STX.
Se oversigt over relevante fag, fagområder og kernestof for HTX.
Udstillingen ´Fremtidsmennesket – hvor langt vil du gå?’ sætter spørgsmålstegn ved menneskers syn på fremtidens teknologi.
Udstillingen er bygget op om en række livsnære scenarier, hvor eleverne blandt andet skal forholde sig til, om de vil bruge teknologi til at behandle deres depression eller til at klone et elsket kæledyr.
Eleverne møder seks aktiviteter om forskellige livsnære teknologier, der i fremtiden er blevet hverdagsbrug. De seks teknologier er livsnære, fordi de påvirker vores dagligdag, helbred og syn på verden omkring os
De seks teknologier er kloning med en mikromanipulator, deep brain implant, kosmetiske indgreb, løgnedetektor med bio-sensorer, gen-redigering af DNA samt deep fake manipulering med kunstig intelligens.
Ved hver teknologi skal eleverne tage stilling og udtrykke deres holdning til teknologien. Dette foregår på store interaktive smartphones, hvor de viser deres holdning gennem stories – det vil sige digitale collager, som de selv sammensætter for at udtrykke de følelser, tanker og holdninger, som teknologien vækker i dem.
Et besøg i udstillingen bliver bedst, hvis eleverne er forberedt hjemmefra. Opstillingerne ´Klon dit kæledyr´ og ´Klip et nyt hjerte´ bruger begreber som DNA, RNA, embryoer og protein, og det giver eleverne en bedre forståelse, hvis de har arbejdet med emnerne forinden.
Inden besøget bør I have en forudgående dialog i klassen om teknologi, teknologiforståelse og elevernes eget standpunkt. I kan for eksempel kigge nærmere på den teknologiske udvikling gennem de sidste 10 år – hvad er der sket?
Det kan gøres inden for det enkelte fags områder, for eksempel biologiske/teknologiske hjælpemidler. I kan undersøge, hvilke teknologier, der lige nu arbejdes med på de danske universiteter og forskningsmiljøerne.
Eleverne kan også forholde sig til, om der er nogle teknologier, der bekymrer dem eller giver dem håb for fremtiden. Er der nogle teknologier, de tror, bliver særligt vigtige for dem selv eller for samfundet. For eksempel kunstig intelligens og chatbots. Eller er der en bestemt slags teknologi, de står og mangler?
Inddel gerne eleverne i arbejdsgrupper på forhånd. Udstillingen har god plads, men I er ikke de eneste besøgende. Afhængigt af klassen størrelse foreslår vi 2-4 elever pr. gruppe.
Udstillingen findes på 2. sal og har et anbefalet start- og slutsted, men de seks områder skal ikke besøges kronologisk. I er velkomne til at tage billeder eller filme i udstillingen.
Udstillingen introduceres med en film, der fortæller om vigtigheden af at kende teknologi og tage stilling til den.
Hvert udstillingsområde omfatter:
Få overblikket over de seks udstillingsområder.
Klon dit kæledyr præsenterer fremtidens kæledyr. Din elskede hund Vaks er død. Men ved brug af kloning kan du få en ny Vaks ved at overføre somatiske celler fra Vaks’ DNA til et æg fra en doner-hund. På den måde generer du en ”ny” Vaks. Eleverne prøver kræfter med en mikromanipulator og overfører DNA fra den afdøde hund til en ægcelle.
Klip et nyt hjerte redder eleverne deres eget liv med et grisehjerte. I aktiviteten skal de lave en kode til en gen-saks og fjerne proteinerne i grisehjertet, som ikke er komplementære med den menneskelige organisme. Lykkedes det ikke at fjerne nok griseprotein, som vi mennesker ikke kan tåle, bliver hjertet afstødt.
Her arbejder I med embryonstadiet, hvor I kommer tæt på DNA og RNA. Ved at bruge Cas9-proteinet, kan I lave et dobbeltstrengsbrud, hvis sekvensen er kompatibel med placeringen på DNA-strengen.
Fix dit udseende viser fremtidens muligheder for et hurtigt skønhedsfix. Eleverne præsenteres for en androgyn person, som de kan foretage kosmetiske indgreb på. For eksempel kan de indsætte fedtceller fra maven i læberne.
Her arbejder I med stamcelleforbedret fedt fra maven, der kan sprøjtes ind i læberne, laserbehandlinger eller et gelestof til botox. Dette er oplagt til en diskussion om teknologisk acceleration og hvor grænsen går? Bliver vi ved med at skubbe til den?
Sæt strøm til hjernen gør det muligt at fiksee en dybere depression med et hjerneimplantat. Opgaven består i at indsætte elektroder i hjernen og behandle sygdommen.
Her arbejder I med hjerne, stimulering og præcision. Elektroder giver mulighed for at påvirke de elektriske impulser i hjerne, og hvis I rammer helt præcist kan eleverne stimulere det ønskede resultat. Strømmen skal også reguleres, da det kræver en helt bestemt ladning for at stimulere korrekt.
Overvåg din kærlighed giver et indblik ind i fremtidens blind dates, hvor du kan bruge teknologi til at forstå den andens følelser. Eleverne kan ikke se hinanden, men kan i stedet følge den andens respons på de stillede spørgsmål.
Her arbejder I med kunstig intelligens, der bruger mønstergenkendelse og algoritmer til at forstå brugernes udtryk. Sensorer måler på brugernes mimik, svedproduktion mellem fingrene og de talte ord.
Deep fake teknologien frister med at få dine opslag på sociale medier til at se fantastiske ud. Aktiviteten giver dig mulighed for at illudere halsbrækkende og forbløffende aktiviteter. Her skal eleverne generere et billede, hvor indsætter sig selv i en ekstrem situation.
Telefonerne. Ved hver teknologiaktivitet har eleverne mulighed for at forholde sig etisk til den pågældende teknologi. Dette foregår på udstillingens store interaktive skærme, der er udformet som smartphones.
Eleverne opretter et (GDPR-sikkert) login, som de efterfølgende skal bruge på de andre telefoner. Aktiviteten kan ikke benyttes uden.
Eleverne laver derefter en collage – en story som det kendes fra Instagram og Snapchat. I deres story udtrykker de deres følelser og holdninger til teknologien med filtre, statements og baggrunde. Det er både et visuelt og kreativt arbejde, men også teknologianalytisk idet kan de kan manipulere med eget udseende på en brugergrænseflade, der kan analyseres.
Hele udstillingen afsluttes med et besøg i Tænkeboblerne, hvor eleverne kan gense deres stories med valg og holdninger. Denne aktivitet kan kun bruges, hvis der undervejs er gjort brug af etikaktiviteterne på de store smartphones.
Bed dine elever tage deres resultat fra Tænkeboblerne med hjem. De gør de ved at scanne QR-koden og få resultaterne tilsendt – helt GDPR-sikkert.
I Tænkeboblerne arbejder I med den samfundsmæssige konsekvens. Har teknologierne betydning for den sociale udvikling, for strukturer og det politiske?
Prøv et exoskelet
Hvis du gerne vil have en dedikeret pilot til at præsentere vores exoskeletter og lave en særlig afprøvning kun for jer, så kontakt os på vaerksted@experimentarium.dk.
OBS! Vi har kun tre exoskeletter i to størrelser (et i børne/unge-størrelse og to i unge/voksen størrelse). De kan tilpasses, men de passer ikke til alle størrelser.
Efter besøget kan I arbejde videre med livsnære teknologier. Havde eleverne forskellige holdninger til teknologierne? Hvilke forskelle og ligheder ses på deres billeder og stories?
Grupperne kan hver især undersøge en af udstillingens teknologier nærmere.
Eleverne kan også arbejde med designprocesser og selv idégenerere på fremtidens livsnære teknologier. Hvad tror de bliver muligt i fremtiden og hvorfor?
Eleverne kan også interviewe deres forældre om deres holdning til teknologierne. Er forældrenes grænser anderledes?
I kan også arbejde videre med de kernestofområder, der berøres i udstillingen. Mange af kerneområderne behandles på en alternativ måde, men det kan være god inspiration til at diskutere nogle af emnerne fra et andet perspektiv.
TIlmeld dig Experimentariums nyhedsbrev og få forunderlig videnskab og tips til sjove eksperimenter, I kan lave derhjemme.
Du modtager nu vores nyhedsbrev. Vi glæder os til at fortælle dig nyt inden længe.
Indtast din e-mail
Vælg en nyhedsbrevsliste
Prøv venligst igen
Den e-mail du indtastede ser ud til at have en fejl. Indtast venligst en korrekt e-mail adresse.
e-mail du indtastede er allerede på vores mailliste. Tjek din e-post en ekstra gang.
Vi skal bede dig acceptere betingelserne for at modtage vores nyhedsbrev.
Ja tak, jeg vil gerne modtage Experimentariums nyhedsbrev.
Jeg er over 18 år og accepterer hermed, at Experimentarium må kontakte mig med tilbud, information, konkurrencer og events via e-mail og sms og at Experimentarium må spørge mig, om jeg ønsker at opdatere mit samtykke. Læs hele samtykkeerklæringen her.