Formålet med undervisningsforløbet ’Energi – med Ryst Posen’ er både at dække samtlige relevante læringsmål for ’Stof og energi’ i 6. klasse, og samtidigt at give et eksempel på, hvordan du kan bruge Ryst Posen som involverende didaktisk struktur i naturfagsundervisning.
Ryst posen er et værktøj, der kan lave grupper ud fra analyse af læringsstil – se mere om Ryst Posen.
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser
Eleven kan designe enkle undersøgelser
Eleven har viden om variable i en undersøgelse
Eleven har viden om undersøgelses-design
Undersøgelse – stof og energi:
Eleven kan gennemføre undersøgelser af energiformer
Eleverne har viden om energiformer
Perspektivering – stof og energi:
Eleven kan diskutere energikilder i et bæredygtighedsperspektiv
Eleven har viden om vedvarende og ikke vedvarende energikilder
Læringsmål for forløbet
Jeg kender til mange former, som energi kan have
Jeg kan identificere energiformer
Jeg kan vise, at induktion omdanner bevægelsesenergi til elektrisk energi
Jeg forstår, at energi kan ændre form (uden at gå tabt)
Jeg forstår, at energi kan overføres fra et system til et andet
Jeg kan forklare, hvordan et kraftværk virker
Jeg ved hvad fossile brændstoffer er
Jeg ved, hvad CO2 er og hvordan det dannes
Jeg kender forskellen på vedvarende og ikke-vedvarende energi
Jeg kan designe og optimere et kraftværk, der kører på vind
Jeg kender nogle af konsekvenserne af CO2-udledning
Jeg kender fordele og ulemper ved vedvarende og ikke-vedvarende energi
Brug af forløbet
’Energi – med Ryst Posen’ er lavet til brug på skolen. Til dele af forløbet skal du bruge forskellige materialer. De står opført først i lærervejledningen (link) – og til det afsluttende modul, skal eleverne have adgang til computere.
Undervisningsforløbet ’Energi – med Ryst Posen’ tager afsæt i forenklede fælles mål. Men der ud over er det struktureret med inspiration fra Ryst Posen, så det tydeligt definerer aktiviteter til hver af de fire læringsstile.
Ryst Posen er skabt af skoleudviklingsprojektet, Spiral. Ét af de behov, som materialiserede sig under projektets arbejde, var en metode til at lave grupper, som tog udgangspunkt i elevernes styrker. En simpel model for forskellige styrker, er Honey og Mumfords læringsstile, og dén teori blev udgangspunktet for det digitale gruppeværktøj Ryst Posen.
Læringsstile (i Honey og Mumfords version) læner sig op ad Kolbs læringscirkel, som kort fortalt siger, at man lærer i fire faser. Først oplever man, så reflekterer man, så søger man viden og opstiller en model og endelig afprøver man modellen.
Den tankegang ligger tæt op ad naturfaglig metode (spørgsmål -hypotese -undersøgelse -fortolkning – konklusion). Derfor var det naturligt at lave et forløb, som kunne bruges direkte og desuden inspirere til lignende forløb. Balancen mellem abstrakt teori og kropsligt involverende autentiske forsøg har med Ryst Posen en struktur at læne sig op ad. Som læreren bag forløbet, Sophia Bardenfleth, siger: ’..jeg har været tvunget til at tænke mere over hvilke aktiviteter, jeg får lagt ind i forløbet’.
Om Ryst Posen
‘Energi – med Ryst Posen’ er støttet af Egmont Fonden og Undervisningsministeriets udlodningsmidler.
Title
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.