Super-krop! åbner i 2026

Oplev din Super-krop! indefra på Experimentarium

Experimentarium modtager 30 mio. kr. i støtte til udvikling af en spektakulær udstilling om menneskekroppen. Udstillingen, der åbner i 2026, skal hjælpe børn med at forstå, hvordan deres krop og deres adfærd spiller sammen.

Tænk hvis man blev mikroskopisk i størrelse og kunne opleve menneskekroppen indefra?

Ræse med blodet gennem blodårerne, hoppe rundt på alveolerne i lungerne og til sidst lade sig synke træt ned i en pøl med immunstoffer.

Den fantasi har mange børn nok haft – og i 2026 bliver det til virkelighed på Experimentarium.

Det sker takket være 30 mio. kr. i støtte fra LEO Fondet, Novo Nordisk Fonden, Lundbeckfonden og Ole Kirk’s Fond.

”Glæd dig til et vildt sansebombardement, hvor du leger dig til viden om din krop, som var du på rejse inde i den. Oplevelsen sætter lys på vigtige funktioner, som din krop udfører helt automatisk, og hvordan du påvirker din krop gennem din adfærd,” siger Kim Gladstone Herlev, adm. direktør, Experimentarium.

De støttende fonde ser frem til at Super-krop! kan opleves på Experimentarium.

”Vi er meget glade for at støtte en både fantasifuld og faktabaseret udstilling om menneskekroppen til børn og unge. Vi er sikre på, at den vil være med til at give dem en masse viden om kroppens fantastiske egenskaber fra huden på ydersiden til samspillet mellem organer og immunsystem på de indre linjer,” siger Anne-Marie Engel, der er Chief Scientific Officer i LEO Fondet.

”I Novo Nordisk Fonden ønsker vi at styrke både børn, unge og voksnes viden om og interesse for naturvidenskab. Det er det grundlag, der skal hjælpe os til at håndtere nogle af fremtidens store udfordringer. Derfor er vi glade for at støtte Experimentariums kommende udstilling om menneskekroppen, som skaber vigtige læringsrum, der fremmer børns forståelse for menneskekroppen og styrker deres engagement i naturfaglige emner,” siger Berith Bjørnholm, fondens Senior Vice President for Education & Outreach.

”Lundbeckfonden er stolte af at støtte super-krop-udstillingen, som giver børn og unge mulighed for at forstå sammenhængen mellem deres krop og sund adfærd på en ny og engagerende måde. Udstillingen giver dem en unik mulighed for at opleve, hvordan kroppens systemer arbejder sammen, og hvordan hjernen spiller en central rolle i at styre både krop og adfærd. Vi ser super-krop-projektet som en fantastisk mulighed for både at styrke børn og unges forståelse af sundhed og vigtigheden af en sund hjerne samt som en investering i deres nuværende og fremtidige livskvalitet” siger Anette Høye, Senior Scientific Programme Manager i Lundbeckfonden.

”Super-krop!” er oplevelsens arbejdstitel, og udviklingen er allerede gået i gang på Experimentarium.

Hent koncepttegningen her: Koncepttegning – Super-krop